Manolo Pavero- Parede do Forno Comunal |
Hai anos oínlle a unha veciña que había pegadas nas pedras que demostraban que a virxe María e o neno Xesús deran unha zancada no Lodairo, no val do Deva, e a outra no Penegache. |
Delicadeza no traballo da pedra. |
Parece unha lenda fundacional.
A nosa estirpe baixou non hai tanto das montañas de Penegache. A abundancia das mámoas e dolméns e outros monumentos megalíticos, que converten o Planalto de Penegache nun dos lugares de riqueza prehistórica máis interesante da península, dan fe dunha intensa vida desde tempos remotos.
A nosa estirpe baixou non hai tanto das montañas de Penegache. A abundancia das mámoas e dolméns e outros monumentos megalíticos, que converten o Planalto de Penegache nun dos lugares de riqueza prehistórica máis interesante da península, dan fe dunha intensa vida desde tempos remotos.
No planalto houbo "vivendas de verán" até non hai demasiado. Diso quedan as brandas e os chouzos, sobre todo na zona de Crasto, ou Castro Laboreiro.
A nosa memoria inconsciente venera a montaña por algo trasmitido a través de moitas xeracións.
Desde Quintela de Leirado, os gardiáns do Penegache son
os veciños de Xacebáns, seguramente descendentes, coma nós, daqueles cazadores da
serra.
Xacebáns xa existía en 1240. Ademais de que se se cita como lugar, tamén se cita no Tombo de Celanova, nun documento datado entre o 1044 e o 1047. Mais, nese momento debía estar prácticamente abandonado.
Xacebans desde As Millariñas. Penegache a dereita. A Luz xa chegou. |
Ás monxas de
Ramirás tiñan interese en asentar poboación no lugar, para parar a crecente
influencia de Celanova? Para evitar o paganismo que aínda subsistía nas
montañas?
A nós, hoxe, pode parecernos caprichosa a
condición desta carta, na que se manda aos seus vasalos ”elixir” sepultura no
mosteiro de Ramirás e non en ningún outro lugar. O que supón un autentico trastorno para os
enterramentos, ao ter que desprazarse ao Mosteiro de Ramirás. Debemos ter en
conta que “teoricamente” esta situación mantívose até a creación da parroquia
de Santiago de Xacebáns, xa a primeiros do século XX. Había unha calzada de pedra, algúns tramos consérvanse, que unía
Xacebáns e Ramirás.
Algúns dos cruceiros do lugar. |
Estivemos observando o viacruce e non descartamos a
idea de que algunhas das cruces que aparecen esparexidas por todo Xacebáns fosen
recollidas daquel camiño e recolocadas no lugar, unha vez xa tivo parroquia.
Atopamos dúas posibles explicacións que xustificarian
a esixencia das monxas de Ramirás á hora de enterrar no seu mosteiro:
A primeira, podería deberse a que, na Idade Media, os
enterramentos aínda se realizasen na montaña. Estaba máis ou menos perto, e non
sobraban os camposantos que por outra parte non eran salubres.
Mosteiro de Ramirás. Onde se enterraban os de Xacebáns |
En toda a Serra do Leboreiro existe unha lenda, moi
común en certas culturas, na que os vellos eran levados a morrer á montaña. Isto, máis que ser visto como unha crueldade, debe ser entendido desde un sentido case
panteista, de volta ás orixes, aos orixes da terra. Sería o noso mito
fundacional?
Parroquia de Santiago de Xacebáns |
A outra explicación resulta máis pragmática. O mosteiro de Ramirás era de Monxas de clausura e como tales non podían
saír do Mosteiro a controlar os seus negocios. Ao desprazarse cos defuntos a Ramirás mantiñan unha relación directa co Mosteiro que presumiblemente lles permitía actualizar de forma directa certos datos, como o cobro da loitosa (dereitos que pagaban os sucesores do morto, por continuar cos bens aforados).
Vivir ao pé do Penegache
O home da foto de portada chamase Manolo "Pavero", non se pode ter máis vivacidade na cara, a súa foto está no Forno. Para os que non coñezan Xacebáns, o forno, antigo forno comunal de cocer o pan, é hoxe o lugar de encontro dos veciños. Penso que a expresion de Manolo Pavero representa o espírito desta aldea, optimista, traballador, con moita retranca, capacidade para levantarse da desgracia propia. Pero neste lugar tamén houbo un eremita serodio, do século XX, José, que quixo volver á montaña, fixo unha casa, no pé do Penegache “cando non había nin pista”, da que din que aínda queda algunha parede. A terra chama!
Cruce de Pistas. Cara Penegache ou cara As Chedas |
Hoxe hai unha casa común para os vellos no que algún tempo foi escola. É o sino.
Pero, na parte máis alta do lugar atopamos esta casa en ruínas que me parece unha fantasía de conto.
Un barco no pé do Penegache. Esta casa en ruínas paréceme unha fantasía de conto. |
Despois de darlle mil voltas non conseguín sacar ningún significado do debuxo. Un amigo, Xulio Medela, que é máis poeta do que pensa, deume unha curiosa idea. Un "exvoto". O propietario debuxaríao como promesa por sobrevivir a un naufraxio. Un naufraxio no pé do Penegache! Puro realismo máxico. Non puiden resistirme a compartir esta idea, que até podería ser verídica.
Orgullo da terra! Bisneto do canteiro que esculpiu a cruz de Penegache |
Hola Ana! La casa donde Está El barco de tu foto fue la casa de mi abuela Maria Montero Davila hasta los 25 años donde se vino a vivir a Argentina. Ahora tiene 91 años.. Si te fijas en el barco encima tiene una D que creo que es x uno de los apellidos de la familia. Y una prima de ella que aun vive en xacebans me dijo que lo habia pintado un pintor portugues pero en los años 20 mas o menos.. Eso es todo lo que se.. Gracias x lo que has compartido. Me ha emocionado. Le mostrare todo esto a mi abuela.Saludos!
ResponderEliminarHola María Sol, ese barco lo pintó mi bisabuelo , efectivamente era Portugués,nació en Braga. Su hijo Manuel,conocido en el pueblo como Pintos, se casó con María , conocida como María Dos Quinteiros , por si quieres contarle a tu abuela . El barco y demás dibujos que hay en esas casas sabemos que los pinto el , pero no era pintor , simplemente le gustaba pintar , y ni siquiera tenía pinturas , hacia el sus mezclas o por lo menos así me lo contaron. La D que ves escrita nosotros pensábamos que era su firma, se llamaba Domingos .
EliminarResulta moi emocionante ver como entre todos imos construindo a historia. A ver si conseguimos averiguar si en realidade ese extraño barco no pe dunha montaña significaba algo. Animovos a facer aportacións
ResponderEliminarHola Ana, como lle contaba a María, ese barco pintouno o meu bisabuelo. Chamabase Domingo Pinto, non era pintor , e seica nen sequera contaba con medios para pintar . Facia el as cores artesanalmente. Non sabemos se o barco pode ter algún significado, pero si que había mais pedras pintadas por esa zona .
EliminarFelicidades polo blog, esta gostando a moita xente .
Hola Ana.o meo nome e Antonio e como ben sabes estoy no grupo da sombra do ése bapenegache.ata onde eu chego ése barco o pintou o pai do Manuel Pintos d xacebans e a sus dona se chamaba María dos guinteiros.
EliminarGraciñas Ana,a miña aboa e a familia materna da miña nai son de Mociños e Xacebáns. Pasamos moitas tardes lendo o blog, e a miña nai lee as descripcións das fotos e, como dun dia para outro o esquece, leva sempre unha grata sorpresa cando o abrimos. Ela foi moi feliz de meniña cando ía a Xacebáns a casa dos parentes.
ResponderEliminar